Projektowanie przestrzeni biurowych – 5 praktycznych porad

Projektowanie przestrzeni biurowych – 5 praktycznych porad

W jaki sposób zaprojektować biuro?

Aranżacja przestrzeni biurowych musi być bardzo starannie przemyślana. Ma to istotne znaczenie nie tylko w kontekście PR-u przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim bezpieczeństwa oraz wygody zatrudnianych pracowników. Podczas projektowania należy więc zwrócić uwagę na szereg czynników, takich jak stawianie na ergonomiczne rozwiązania, dbałość o zapewnienie właściwego dostępu do naturalnego światła, a także wykorzystanie odpowiednich technologii i organizację stref relaksu. Jak zatem urządzić nowoczesne, komfortowe biuro? Tego właśnie dowiecie się z dzisiejszego artykułu! Zapraszamy do lektury!


W tym artykule znajdziesz:
1. Odpowiednia aranżacja biura – bezpieczeństwo i komfort to podstawa
2. Meble do biura – postaw na ergonomię i dopasowanie do charakteru pracy
3. Dostęp do światła naturalnego – dla lepszej koncentracji i wydajności
4. Technologia i nowoczesne rozwiązania – ułatwienie codziennego funkcjonowania
5. Strefa relaksu – element niezbędny do odpoczynku


1. Odpowiednia aranżacja biura – bezpieczeństwo i komfort to podstawa

To, w jaki sposób zostanie zaaranżowana przestrzeń biurowa, ma dalekosiężne konsekwencje w kontekście bezpieczeństwa oraz wygody pracowników, a także przybywających do siedziby firmy osób postronnych. Wszystkie kupowane meble, na przykład krzesła biurowe, muszą być starannie dobrane. Jeśli przestrzenie są właściwie zaprojektowane, pozytywnie oddziałują na poziom motywacji zadowolenia z pracy osób zatrudnionych. Warto też wiedzieć, że kiepska, niezgodna z trendami i podstawowymi wytycznymi aranżacja może nieść za sobą bardzo negatywne konsekwencje. Wśród takich negatywnych efektów można wskazać na zbyt małą bądź zbyt dużą ilość światła, wysoki poziom hałasu, nieodpowiednie kolory ścian, nieergonomiczność mebli.

Projektowanie przestrzeni biurowych – 5 praktycznych porad

2. Meble do biura – postaw na ergonomię i dopasowanie do charakteru pracy

Kupując meble gabinetowe czy inne typy mebli do biura, należy zwracać uwagę na to, jaki rodzaj pracy będzie wykonywany na poszczególnych stanowiskach oraz jak wygląda typowy dzień pracy danych osób. Wiele zależy także od tego, o jaką branżę chodzi – nieco inna jest specyfika pracy bankowców, a inna informatyków czy analityków. Bardzo ważne jest jednak to, by kupowane meble miały zastosowane rozwiązania w zakresie ergonomii. Kupione krzesła muszą dostosowywać się do kształtu kręgosłupa, wówczas nawet wielogodzinne siedzenie w jednej pozycji nie przyczynia się do wystąpienia dolegliwości bólowych, co jest niezmiernie ważne.

3. Dostęp do światła naturalnego – dla lepszej koncentracji i wydajności

Światło dzienne jest absolutnie niezbędne do efektywnej pracy. Przy aranżacji należy zadbać o to, by w pomieszczeniach biurowych znajdowała się jak największa liczba okien. W przypadku sztucznego oświetlenia warto postawić na lampy o regulowanej jasności i barwie światła, co pozwoli dostosować je do indywidualnych potrzeb pracowników. Dzięki odpowiedniemu oświetleniu pracownicy będą bardziej skoncentrowani na swoich codziennych obowiązkach oraz mniej podatni na wahania nastrojów. Fakt, iż dostęp do światła ma ogromne przełożenie na samopoczucie pracowników, potwierdziło wiele badań naukowych.

Projektowanie przestrzeni biurowych – 5 praktycznych porad

4. Technologia i nowoczesne rozwiązania – ułatwienie codziennego funkcjonowania

Warto zainwestować w nowoczesne rozwiązania, które ułatwią wykonywanie codziennych zadań i zwiększą funkcjonalność biura. Inteligentne systemy zarządzania budynkiem, takie jak automatyczne sterowanie oświetleniem, klimatyzacją i ogrzewaniem, nie dość, że są wygodne w użytkowaniu, to jeszcze pozwalają na oszczędność energii. W pracy przydadzą się też z pewnością nowoczesne systemy wideokonferencyjne czy tablice interaktywne. Współczesne biura coraz częściej stawiają na rozwiązania proekologiczne, które zmniejszają negatywny wpływ na środowisko. Inwestycja w technologie to sposób nie tylko na zwiększenie efektywności pracowników, ale także na przyciągnięcie i zatrzymanie talentów, które cenią sobie innowacyjne środowisko pracy.

5. Strefa relaksu – element niezbędny do odpoczynku

Podczas aranżacji przestrzeni biurowej powinno się również zadbać o zadysponowanie specjalnej przestrzeni na strefę relaksu. Jest to szczególnie istotne w kontekście dbałości o wydajność i samopoczucie pracowników. Mianem strefy relaksu określa się specjalne miejsce, w którym stawia się hamaki, stoliki kawowe, wygodne pufy czy fotele. Stworzenie w miejscu pracy takiej strefy spowoduje, że pracownicy w czasie przerwy zyskają możliwość zregenerowania sił na kolejne godziny pracy i z pewnością będą bardziej zadowoleni ze swojego miejsca zatrudnienia.